Financieel Beleid

From RevSpace
(Redirected from Financieel beleid)
Jump to navigation Jump to search

Algemeen

  • Stichting Revelation Space heeft geen winstoogmerk: alle inkomsten worden besteed aan de statutaire doelen van de stichting.
  • Wijzigingen in het Financieel Beleid vereisen een bestuursbesluit.
  • Uitzonderingen op het Financieel Beleid vereisen een bestuursbesluit.
  • Het Financieel Beleid is een leidraad voor bestuurders.
    • Aan het Financieel Beleid kunnen geen rechten worden ontleend; aspecten die wel verplichtingen of rechten opleveren voor bezoekers, zijn opgenomen in het Reglement.
  • Het Financieel Beleid wordt gepubliceerd op de site.

Inkomsten

  • We streven ernaar dat de vaste inkomsten hoog genoeg zijn om de vaste lasten te dekken.
    • De vaste inkomsten bestaan primair uit deelnemercontributie; de hoogte hiervan is vastgelegd in het Reglement.
    • Telkens voor de jaarlijkse deelnemersvergadering kijken we opnieuw naar dit tarief, op basis van het jaargemiddelde van het CPI (wordt in januari door het CBS gepubliceerd), omlaag afgerond op hele euro's, en alleen als de standaardcontributie dan minstens 3 € hoger zou worden. Wanneer dit 2 achtereenvolgende jaren nodig zou zijn, wordt de stapgrootte (die begint op 3 €), blijvend 1 € hoger; als het dan nog steeds nodig is, wordt het toch dat jaar doorgevoerd, maar anders wordt de verhoging uitgesteld.
    • Op dat moment kijken we ook naar de andere tarieven, limieten, en spaarbedragen.
  • Verkoop van losse artikelen is een verdienmodel voor extra inkomsten. Om vrijgesteld te blijven van BTW zijn er beperkingen aan wat we kunnen verkopen:
    • Kantine-artikelen (snacks, drinken), i.v.m. vrijstelling voor kantines
    • Clubartikelen (t-shirts, verzamelobjecten), i.v.m. vrijstelling voor fondsenwervende activiteiten
    • De stichting concurreert niet met winkels; verbruiksartikelen worden doorverkocht voor ruim meer dan gangbare winkelprijzen, i.v.m. vrijstelling voor sociaal-culturele instellingen.
  • In het Reglement zijn beperkingen vastgelegd voor inkomsten door sponsoring.
  • De fysieke kas en de virtuele kas (revbank-tussenrekening) worden afgeroomd naar de betaalrekening.
    • Dit omvat donaties en inkomsten uit losse verkoop.
    • Omdat de kas werkt op basis van zelfbediening, weten we niet precies hoe de verhouding tussen omzet en donaties precies is.

Uitgaven

  • Zolang de vaste lasten kunnen worden betaald van de vaste inkomsten, maken we geen termijnbegrotingen, maar zijn banksaldi leidend:
    • Op de spaarrekening is 12 410 € (stand april 2024) gereserveerd voor noodgevallen. Dit is genoeg voor enkele maanden huur en een noodverhuizing. Deze reservering groeit met 57 €/maand.
    • Op de spaarrekening is 2 000 € gereserveerd voor de inkoop van artikelen die we met winst verkopen.
    • Het overige saldo van de spaarrekening is voor specifieke spaardoelen; deze zijn momenteel:
      • Op de spaarrekening wordt maandelijks 500 € bijgestort als spaarpot voor de komende verhuizing, deze is 34 000 € (stand april 2024); we weten niet wanneer, maar het zal een keer moeten. Er is geen limiet vastgelegd voor dit spaardoel.
    • Geld op de betaalrekening kan worden uitgegeven voor alles wat bijdraagt aan verbetering van de space, waaronder niet-noodzakelijke verbruiksartikelen en gereedschappen.
    • Zolang er genoeg geld op de betaalrekening staat, worden reserves niet aangesproken.
    • Zodra een reserve wordt aangesproken, is er een uitgavestop voor alle niet-noodzakelijke dingen totdat de reserve weer op peil is.
    • Voor de inkoop van projectcomponenten ("grabbelvoorraad") geldt in beginsel een maximum van 3.45 € per component, en de vereiste dat het component zeer generiek inzetbaar is (dus niet voor een specifiek project).
  • Een bestuurder kan zonder overleg vooraf uitgaven doen of declaraties goedkeuren tot een cumulatief limiet van 270 € per bestuurder per vergaderperiode. Deze uitgaven moeten bij de eerstvolgende reguliere bestuursvergadering kunnen worden verantwoord.
    • Iedere bestuurder krijgt een betaalpas en inzicht in de bankrekeningen.
  • Overige uitgaven vereisen een bestuursbesluit.

Faciliteren van betalingsverkeer en derdengelden

  • We gebruiken een betaalsysteem (revbank) voor kleine aankopen, waarin bezoekers een tegoed kunnen storten. Dit is een soort "knipkaart".
    • Deelnemers kunnen gemaakte kosten na toestemming declareren via RevBank.
    • De rekeningen van RevBank, waaronder interne kostenrekeningen, worden geaggregeerd in de algemene administratie van de stichting verwerkt, met als boekingsdatum de laatste dag van de betreffende periode van 1 boekjaar of deel daarvan.
    • Revbank faciliteert kleine betalingen (uitwisseling van tegoed) tussen bezoekers onderling.
    • In het Reglement is een saldolimiet per bezoeker vastgelegd, dat overeenkomt met de Vrijstellingsregeling Wft.
    • In het Reglement is een beperkte houdbaarheid van accounts vastgelegd, en dat een eventueel resterend saldo na verloop wordt geacht een donatie te zijn.
  • In zeldzame gevallen kan de stichting centrale inkoop ondersteunen (bijv. CCC-tickets); dit zien we niet als doorverkoop en daarom is dit zonder winstmarge.

Jaaroverzichten

Elk jaar wordt met de Deelnemervergadering het jaaroverzicht gepubliceerd, hier staan ze handig op een rijtje:

File:Financial Report 2023 RevSpace.pdf
File:Financial Report 2022 RevSpace.pdf
File:Financial Report 2021 RevSpace.pdf
File:Financial Report 2020 RevSpace.pdf
File:Financial Report 2019 RevSpace.pdf
File:Financial Report 2018 RevSpace.pdf
File:Financial Report 2017 RevSpace.pdf
File:Financial Report 2016 RevSpace.pdf
File:Financial Report 2015 RevSpace.pdf
File:Financial Report 2014 RevSpace.pdf
File:Financial Report 2013 RevSpace.pdf