Onderdelenkofferkisten: Difference between revisions

From RevSpace
Jump to navigation Jump to search
 
(22 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
{|
|valign=top|
Het plan:
[[Image:Allit-flex37-stellingkast.svg|200px]]
Artist impression
|valign=top|
De uitvoering:
[[Image:Onderdelenkofferkisten.jpeg|500px]]
Nog steeds pandemie, dus vandaar de transparante schermen, maar verder is het erg mooi geworden!]]
|}
== Aanleiding ==
== Aanleiding ==


Line 10: Line 25:


== Stellingkasthack ==
== Stellingkasthack ==
[[Image:Stellingkasthack.jpg|400px|thumb|Aluminium hoekprofiel 40×40×3 mm met schroeven en moeren door de gaatjes in de staanders van de stellingkast.]]


Om het geheel te laten passen, moet er een legbord van de stellingkast precies in het midden komen. Dat kan normaliter niet, maar door het verbindingsstukje van de bovenhelft en onderhelft weg te halen en een nieuwe verbinding aan de buitenkant te maken, kan het alsnog.
Om het geheel te laten passen, moet er een legbord van de stellingkast precies in het midden komen. Dat kan normaliter niet, maar door het verbindingsstukje van de bovenhelft en onderhelft weg te halen en een nieuwe verbinding aan de buitenkant te maken, kan het alsnog.


[[Image:Allit-flex37-stellingkast.svg|300px|Ter illustratie: het is millimeterwerk en het hout van de kisten komt achter de metalen fronten van de kast!]]
<br clear=all>


== Ontwerp ==
== Ontwerp ==
[[Image:Onderdelenkofferkist.png|400px|thumb|Screenshot]]


Het ontwerp is eerst gemaakt in Inkscape, daarna opnieuw getekend in Fusion. Alle maten zijn gedubbelcheckt.
Het ontwerp is eerst gemaakt in Inkscape, daarna opnieuw getekend in Fusion. Alle maten zijn gedubbelcheckt.
Line 24: Line 43:
* Deuvels: heleboel 8x30
* Deuvels: heleboel 8x30
* Houtlijm
* Houtlijm
* Sleuvenfrees 18 mm
* Groeffrees 18 mm
* Heleboel gereedschap
* Heleboel gereedschap
<br clear=both>


== Boven- en onderplaat ==
== Boven- en onderplaat ==
[[Image:Top en bottom v2.svg|400px|thumb|Werktekening ([[File:Top en bottom v2.pdf]])]]


408 mm breed × 316 mm diep × 15 mm dik
408 mm breed × 316 mm diep × 15 mm dik
Line 39: Line 62:
Door de plaat NIET te klemmen, en in eerste instantie losjes vast te houden, centreert het zich op het voorgeboorde gaatje. Daarna alsnog stevig vasthouden en de volledige 10 mm diep boren.
Door de plaat NIET te klemmen, en in eerste instantie losjes vast te houden, centreert het zich op het voorgeboorde gaatje. Daarna alsnog stevig vasthouden en de volledige 10 mm diep boren.


<br clear=both>
== Zijkanten ==
== Zijkanten ==
[[Image:Zijkant v4.svg|400px|thumb|Werktekening ([[File:Zijkant v4.pdf]])<br>(Kwartslag gedraaid)]]


295 mm diep × 366 mm hoog × 24 mm dik
295 mm diep × 366 mm hoog × 24 mm dik
Line 45: Line 71:
Deze moeten worden onderverdeeld in linkerkanten en rechterkanten. Het onderscheid tussen links en rechts is alleen revelant voor de sleuven, niet voor de deuvels.
Deze moeten worden onderverdeeld in linkerkanten en rechterkanten. Het onderscheid tussen links en rechts is alleen revelant voor de sleuven, niet voor de deuvels.


De zijkanten hebben aan de voorkant 2 afgeronde kanten en aan de achterkant 1. De sleuven moeten komen aan de binnenkant, dat is de kant die achteraan geen afgerond randje heeft.
De zijkanten hebben aan de voorkant 2 afgeronde kanten en aan de achterkant 1. '''De sleuven moeten komen aan de binnenkant, dat is de kant die achteraan geen afgerond randje heeft.'''


Voor de deuvels moeten er 8 mm brede gaatjes worden geboord in de bovenkant en onderkant van de zijplaat, 21 a 22 mm diep, met de centra op 30 en 60 mm vanaf de uiteinden en 15,5 mm gemeten vanaf de binnenkant. Daarvoor zijn de ZWARTE jigs beschikbaar.
Voor de deuvels moeten er 8 mm brede gaatjes worden geboord in de bovenkant en onderkant van de zijplaat, 21 a 22 mm diep, met de centra op 30 en 60 mm vanaf de uiteinden en '''15,5 mm gemeten vanaf de binnenkant'''. Daarvoor zijn de ZWARTE jigs beschikbaar.


Let op bij het gebruik van de jigs: het aluminium warmt heel snel op, en komt dan los uit de 3d-print. Laat dat niet gebeuren, want fixen kost heel veel tijd. Boor op lage snelheid, trek de boor regelmatig terug (2 a 3 keer per gat), en laat de jig helemaal afkoelen voordat je 'm opnieuw gebruikt. (In de tussentijd kun je met de andere jig de andere kant doen.)
Let op bij het gebruik van de jigs: het aluminium warmt heel snel op, en komt dan los uit de 3d-print. Laat dat niet gebeuren, want fixen kost heel veel tijd. Boor op lage snelheid, trek de boor regelmatig terug (2 a 3 keer per gat), en laat de jig helemaal afkoelen voordat je 'm opnieuw gebruikt. (In de tussentijd kun je met de andere jig de andere kant doen.)


De sleuven van 18 mm breed en 6,5 mm diep (misschien toch 7 mm? 6,5 eerst testen!) komen op HARTmaten 52 mm, 113 mm, 174 mm, 235 mm, 296 mm, 357 mm gemeten vanaf de onderkant van de binnenkant. Dat wil zeggen dat de bovenste sleuf van 18 mm precies totaan de rand van de plaat komt. Wat de onderkant en binnenkant is, is verschillend tussen de linker en rechter panelen.
De sleuven van 18 mm breed en 6,5 mm diep (misschien toch 7 mm? 6,5 eerst testen!) komen op HARTmaten 52 mm, 113 mm, 174 mm, 235 mm, 296 mm, 357 mm gemeten vanaf de onderkant van de binnenkant. Dat wil zeggen dat de bovenste sleuf van 18 mm precies totaan de rand van de plaat komt. Wat de onderkant en binnenkant is, is verschillend tussen de linker en rechter panelen.
<br clear=both>


== Achterkant ==
== Achterkant ==
[[Image:achterkant v2.svg|400px|thumb|Werktekening ([[File:achterkant v2.pdf]])]]


402 mm breed × 366 mm hoog × 15 mm dik
402 mm breed × 366 mm hoog × 15 mm dik
Line 59: Line 89:
De achterkant is links en rechts afgerond.
De achterkant is links en rechts afgerond.


Voor de deuvels moeten er 8 mm brede gaatjes worden geboord in de bovenkant en onderkant van de achterplaat, 21 a 22 mm diep, met de centra op 30 en 60 mm vanaf de uiteinden en 6,5 mm gemeten vanaf de binnenkant. Daarvoor zijn de BLAUWE jigs beschikbaar.
Voor de deuvels moeten er 8 mm brede gaatjes worden geboord in de bovenkant en onderkant van de achterplaat, 21 a 22 mm diep, met de centra op 30 en 60 mm vanaf de uiteinden en 6,5 mm gemeten vanaf de binnenkant. Daarvoor zijn de BLAUWE jigs beschikbaar. Het maakt niet veel uit welke kant je de binnenkant noemt (misschien is 1 van de 2 kanten mooier?) als je maar voor alle deuvelgaten hetzelfde vlak als referentie gebruikt.


Let op bij het gebruik van de jigs: het aluminium warmt heel snel op, en komt dan los uit de 3d-print. Laat dat niet gebeuren, want fixen kost heel veel tijd. Boor op lage snelheid, trek de boor regelmatig terug (2 a 3 keer per gat), en laat de jig helemaal afkoelen voordat je 'm opnieuw gebruikt. (In de tussentijd kun je met de andere jig de andere kant doen.)
Let op bij het gebruik van de jigs: het aluminium warmt heel snel op, en komt dan los uit de 3d-print. Laat dat niet gebeuren, want fixen kost heel veel tijd. Boor op lage snelheid, trek de boor regelmatig terug (2 a 3 keer per gat), en laat de jig helemaal afkoelen voordat je 'm opnieuw gebruikt. (In de tussentijd kun je met de andere jig de andere kant doen.)
<br clear=both>


== Deuvelen en lijmen ==
== Deuvelen en lijmen ==

Latest revision as of 18:58, 26 May 2022

Het plan:

Allit-flex37-stellingkast.svg

Artist impression

De uitvoering:

Onderdelenkofferkisten.jpeg

Nog steeds pandemie, dus vandaar de transparante schermen, maar verder is het erg mooi geworden!]]

Aanleiding

We hebben nieuwe onderdelenkoffers (Allit EuroPlus Flex 37) en willen die net als de vorige koffers random access kunnen pakken en terugplaatsen.

Uitvoering

Houten (berkenmultiplex) kisten die precies passen in de bestaande stellingkast, met sleuven in de zijkanten waar de bakjes dan in hangen. Per kist zijn er 5 platen, namelijk een bovenkant en onderkant, en daartussenin de verticale platen: achterkant, linkerzijkant, rechterzijkant. De achterkant komt achter de zijkanten.

De platen worden met deuvels en lijm in elkaar gezet (alleen verticale deuvels) nadat er sleuven in de zijkanten zijn gefreesd.

Stellingkasthack

Aluminium hoekprofiel 40×40×3 mm met schroeven en moeren door de gaatjes in de staanders van de stellingkast.

Om het geheel te laten passen, moet er een legbord van de stellingkast precies in het midden komen. Dat kan normaliter niet, maar door het verbindingsstukje van de bovenhelft en onderhelft weg te halen en een nieuwe verbinding aan de buitenkant te maken, kan het alsnog.


Ontwerp

Screenshot

Het ontwerp is eerst gemaakt in Inkscape, daarna opnieuw getekend in Fusion. Alle maten zijn gedubbelcheckt.

Benodigdheden

  • Houten platen (op maat gezaagd)
  • Deuvels: heleboel 8x30
  • Houtlijm
  • Groeffrees 18 mm
  • Heleboel gereedschap


Boven- en onderplaat

408 mm breed × 316 mm diep × 15 mm dik

Onder en boven zijn identiek.

In deze platen moeten ondiepe gaatjes van ø 8 mm, 10 mm diep, worden geboord. Daarvoor zijn ze afgetekend en voorgeboord met de lasercutter.

De dieptestop van de kolomboormachine wordt ingesteld op 10,0 mm ten opzichte van het nulpunt met het centreerpuntje al verzonken. Op deze manier komt het puntje niet door de andere kant van de plaat heen.

Door de plaat NIET te klemmen, en in eerste instantie losjes vast te houden, centreert het zich op het voorgeboorde gaatje. Daarna alsnog stevig vasthouden en de volledige 10 mm diep boren.


Zijkanten

Werktekening (File:Zijkant v4.pdf)
(Kwartslag gedraaid)

295 mm diep × 366 mm hoog × 24 mm dik

Deze moeten worden onderverdeeld in linkerkanten en rechterkanten. Het onderscheid tussen links en rechts is alleen revelant voor de sleuven, niet voor de deuvels.

De zijkanten hebben aan de voorkant 2 afgeronde kanten en aan de achterkant 1. De sleuven moeten komen aan de binnenkant, dat is de kant die achteraan geen afgerond randje heeft.

Voor de deuvels moeten er 8 mm brede gaatjes worden geboord in de bovenkant en onderkant van de zijplaat, 21 a 22 mm diep, met de centra op 30 en 60 mm vanaf de uiteinden en 15,5 mm gemeten vanaf de binnenkant. Daarvoor zijn de ZWARTE jigs beschikbaar.

Let op bij het gebruik van de jigs: het aluminium warmt heel snel op, en komt dan los uit de 3d-print. Laat dat niet gebeuren, want fixen kost heel veel tijd. Boor op lage snelheid, trek de boor regelmatig terug (2 a 3 keer per gat), en laat de jig helemaal afkoelen voordat je 'm opnieuw gebruikt. (In de tussentijd kun je met de andere jig de andere kant doen.)

De sleuven van 18 mm breed en 6,5 mm diep (misschien toch 7 mm? 6,5 eerst testen!) komen op HARTmaten 52 mm, 113 mm, 174 mm, 235 mm, 296 mm, 357 mm gemeten vanaf de onderkant van de binnenkant. Dat wil zeggen dat de bovenste sleuf van 18 mm precies totaan de rand van de plaat komt. Wat de onderkant en binnenkant is, is verschillend tussen de linker en rechter panelen.


Achterkant

Werktekening (File:Achterkant v2.pdf)

402 mm breed × 366 mm hoog × 15 mm dik

De achterkant is links en rechts afgerond.

Voor de deuvels moeten er 8 mm brede gaatjes worden geboord in de bovenkant en onderkant van de achterplaat, 21 a 22 mm diep, met de centra op 30 en 60 mm vanaf de uiteinden en 6,5 mm gemeten vanaf de binnenkant. Daarvoor zijn de BLAUWE jigs beschikbaar. Het maakt niet veel uit welke kant je de binnenkant noemt (misschien is 1 van de 2 kanten mooier?) als je maar voor alle deuvelgaten hetzelfde vlak als referentie gebruikt.

Let op bij het gebruik van de jigs: het aluminium warmt heel snel op, en komt dan los uit de 3d-print. Laat dat niet gebeuren, want fixen kost heel veel tijd. Boor op lage snelheid, trek de boor regelmatig terug (2 a 3 keer per gat), en laat de jig helemaal afkoelen voordat je 'm opnieuw gebruikt. (In de tussentijd kun je met de andere jig de andere kant doen.)


Deuvelen en lijmen

Nodig: lijm, deuvels, vochtige doek.

Plaats eerst de zijkanten en achterkant op de onderkant, doe daarna pas de bovenkant er bovenop.

Doe lijm op de kopse kanten (ook 1mm diep in deuvelgaatjes) en doe de deuvels in de gaatjes. Doe ook een dun bodempje lijm in de deuvelgaatjes van de onder- of bovenplaat waar de deuvels in gaan. Zet de kist in elkaar en veeg lijm die uit de naden komt meteen weg met een schoon stukje van de vochtige doek. Plaats een heleboel lijmklemmen en veeg opnieuw de lijm die uit de naden komt meteen weg.

De lijm *meteen* wegvegen is belangrijk, omdat uitgeharde lijm in de toekomst weer zichtbaar wordt bij het olieën of lakken van de kisten! In vochtige toestand is de lijm wateroplosbaar. Gebruik een behoorlijk vochtige, maar niet zeiknatte, doek. Het hout moet niet langer heel eventjes nat worden.