Difference between revisions of "Hybride motor"

From RevSpace
Jump to navigation Jump to search
(Project)
Line 12: Line 12:
 
De Gilera C27 DNA is namelijk een tweetakt. En een snelle. Zonder enige snellere of grotere onderdelen en met een standaard 50cc cilinder kan zo'n ding al zo 110km/u. Beetje afstellen en tunen; 120km/u is binnen handbereik. Gewoon met de spullen die er van de fabriek af op en aan zitten. Dat komt wel met een prijs: Om te voorkomen dat het zooitje in elkaar draait isie nogal dorstig met olie. Nu zijn tweetakt motoren by design al niet schoon (ze verbranden olie mee met de brandstof), het C27 blok tilt het echt naar een nieuw niveau.<br>
 
De Gilera C27 DNA is namelijk een tweetakt. En een snelle. Zonder enige snellere of grotere onderdelen en met een standaard 50cc cilinder kan zo'n ding al zo 110km/u. Beetje afstellen en tunen; 120km/u is binnen handbereik. Gewoon met de spullen die er van de fabriek af op en aan zitten. Dat komt wel met een prijs: Om te voorkomen dat het zooitje in elkaar draait isie nogal dorstig met olie. Nu zijn tweetakt motoren by design al niet schoon (ze verbranden olie mee met de brandstof), het C27 blok tilt het echt naar een nieuw niveau.<br>
 
<br>
 
<br>
Dus ja, ik reed er graag op maar kon het niet echt meer verantwoorden. Verkopen wilde ik dat ding ook niet, want tja eerste liefde. En ik had nog het plan een hybride motorfiets te gaan maken of een keer zelf een injectiesysteem te programmeren. 1 en 1 is 2: Mijn oude Gilera (bouwjaar 2001) ging een ander blok krijgen.
+
Dus ja, ik reed er graag op maar kon het niet echt meer verantwoorden. Verkopen wilde ik dat ding ook niet, want het is mijn eerste liefde; verkopen zou ik eeuwig spijt van hebben. En ik had nog het plan een hybride motorfiets te gaan maken of in elk geval zelf een keer een injectiesysteem te bouwen. 1 en 1 is 2: Mijn oude Gilera (bouwjaar 2001) ging een ander blok krijgen.
  
 
== Hybride motorblok ==
 
== Hybride motorblok ==
WIP
+
De DNA heeft het frame ontwerp van een motorfiets, maar er gaat een vrij standaard scooterblok onder. Dat wil zeggen dat de achtervork en de motor min of meer
 +
hetzelfde onderdeel zijn. In theorie is een totaal andere motor monteren aan het frame dus goed te doen.

Revision as of 21:36, 5 September 2017

Project Hybride motor
Gilera DNA custom MvE.JPG
Project voor de komende 2 jaar of meer: Een hybride motorfiets bouwen. Het startpunt is mijn Gilera C27 DNA (foto), een 50cc scooter die ik reed voor ik mijn Kawasaki Ninja had. Ik vind het nog altijd een tof ding om mee te rijden, maar hij is echt heel vies. In uitstoot bedoel ik dan: Het is een tweetakt en dan ook nog een snelle racer, wat betekent dat de straat blauw staat als je 'em start. Om die reden reed ik er weinig mee, waardoor ik maar besloten heb er een boeiend leerproject van te maken, door er een hybride motor van te gaan maken.
Status In progress
Contact merethan
Last Update 2017-09-05

Project

Dit project is in wezen begonnen toen ik mijn Kawasaki Ninja kocht: Nu ik een ander primair vervoersmiddel had kon de Gilera helemaal uit elkaar voor onbepaalde tijd, waar ik toen maar gebruik van heb gemaakt. Ik was toch voor een paar maanden werkloos, ofwel de uitgelezen kans om mijn eerste liefde helemaal uit elkaar te halen en van voor naar achter aan te pakken. Eenmaal af reed ik er alleen weinig op. Niet omdat ik het saai vond nu ik een "echte" motor had, maar omdat ik het asociaal vond worden: Het was niet ongewoon dat je keukenraampjes in de straat hoorde dichtvallen zodra ik dat ding startte.

De Gilera C27 DNA is namelijk een tweetakt. En een snelle. Zonder enige snellere of grotere onderdelen en met een standaard 50cc cilinder kan zo'n ding al zo 110km/u. Beetje afstellen en tunen; 120km/u is binnen handbereik. Gewoon met de spullen die er van de fabriek af op en aan zitten. Dat komt wel met een prijs: Om te voorkomen dat het zooitje in elkaar draait isie nogal dorstig met olie. Nu zijn tweetakt motoren by design al niet schoon (ze verbranden olie mee met de brandstof), het C27 blok tilt het echt naar een nieuw niveau.

Dus ja, ik reed er graag op maar kon het niet echt meer verantwoorden. Verkopen wilde ik dat ding ook niet, want het is mijn eerste liefde; verkopen zou ik eeuwig spijt van hebben. En ik had nog het plan een hybride motorfiets te gaan maken of in elk geval zelf een keer een injectiesysteem te bouwen. 1 en 1 is 2: Mijn oude Gilera (bouwjaar 2001) ging een ander blok krijgen.

Hybride motorblok

De DNA heeft het frame ontwerp van een motorfiets, maar er gaat een vrij standaard scooterblok onder. Dat wil zeggen dat de achtervork en de motor min of meer hetzelfde onderdeel zijn. In theorie is een totaal andere motor monteren aan het frame dus goed te doen.